Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej pojawiające się argumenty padające podczas rozmów z osobami, które nie chcą reaktywacji połączenia kolejowego. Odpowiadając na niniejsze argumenty przytoczę fakty i postaram się rozwiać wasze wątpliwości:
1. Nie warto reaktywować połączenia Wieluń - Wrocław bo jest dobre skomunikowanie drogowe, a po wybudowaniu drogi S-8 do Wrocławia dojedziemy jeszcze szybciej.
Zdanie jest prawdziwe, jeśli mówimy o transporcie indywidualnym. Ale tutaj nie zajmujemy się transportem indywidualnym lecz komunikacją masową, a tu sprawa nie wygląda już tak różowo. Dlaczego? Proszę bardzo:
Po pierwsze droga ekspresowa S-8 jest dłuższa niż DK8. Po drugie, autobusy i tak będą musiały zjeżdżać z drogi S-8 aby dojechać do Wieruszowa, Kępna, Sycowa, Oleśnicy oraz innych miejscowości aby wygenerować potok podróżnych. Tym samym wydłuży się czas jazdy. A prędkość jazdy i tak nie wzrośnie bo niejednokrotnie autobusy, łamiąc przepisy drogowe, już jeżdżą z prędkością powyżej 100km/h - a przypominam, że zgodnie z przepisami o ruchu drogowym prędkość max dla nich to 80km/h. A więc podsumowując w NAJLEPSZYM przypadku czas jazdy autobusów POZOSTANIE BEZ ZMIAN!
2. Nie chcę reaktywacji połączenia kolejowego, bo co roku przekazywane są miliardy złotych z kieszeni podatników na kolej, a i tak nie widać postępu.
W roku 2011 rząd na kolej przeznaczył 3mld zł, a dla porównania na infrastrukturę drogową jest to suma 82mld zł! Więc tak jak widać, suma 3 mld zł w tym porównaniu jest sumą banalną i nie mająca większego znaczenia, a większość pieniędzy podatników przekazywana jest na remont i budowę jedynie dróg kołowych. Ciekawym faktem jest natomiast to, że po wybudowaniu autostrady za NASZE pieniądze, my podatnicy, którzy chcemy skorzystać z przejazdu po de facto NASZEJ autostradzie, musimy za to ponownie uiścić opłatę od każdego przejechanego kilometra. A mało tego - przypominam, że jadąc spalamy paliwo gdzie 3/4 ceny to podatek dla państwa. Czy to nikomu nie przeszkadza? Ponad to, kolej również dopłaca do budowy dróg płacą akcyzę drogową w paliwie jakie kupuje do swoich lokomotyw spalinowych...
3.Kolej jest przestarzała i niewygodna.
Nie jest to prawdą jeśli mamy na myśli szynobusy. Szynobusy to nowoczesne i wygodne pojazdy kolejowe. Posiadają wytłumione i klimatyzowane wnętrze, są niskopodłogowe - dzięki czemu ludzie niepełnosprawni bez problemów mogą wsiąść oraz wysiąść z pojazdu na perony stacji. Posiadają na swoim pokładzie WC wraz z umywalkami z lustrem. Eksploatacja szynobusu jest tańsza niż składów ciągniętych przez lokomotywę, a komfort pasażerów większy. Ponad to zarówno wnętrze, jak i otoczenie jest monitorowane przez 10 kamer, dzięki czemu podróż staje się bezpieczna.
A czy wiesz, że:
LINIA KOLEJOWA WIELUŃ - WROCŁAW |
DROGA EKSPRESOWA S-8 |
Koszt rewitalizacji całego odcinka lini kolejowej Kępno - Oleśnica to 8 mln (1 km : 0,166 mln PLN) |
Koszt 1 km drogi S-8: 21,52 mln PLN |
Rozkładowa prędkość dla szynobusów: ~110 km/h |
Przepisowa prędkość dla autobusów na drodze dwujezdniowej : 80 km/h |
Ilość miejsc siedzących w szynobusie : 170 |
Ilośc miejsc siedzących w autobusie : 55 |
Odległość Wieluń - Wrocław linią kolejową: 124km |
Odległość Wieluń - Wrocław drogą ekspresową S-8: 132 km |
Szacowany czas przejazdu szynobusu Wieluń - Wrocław: 115 min |
Szacowany czas przejazdu Wieluń - Wrocław: 155 min |